Thursday, December 8, 2011

Petua mencegah dan merawat saluran dan singki yang tersumbat (Part 1)


Balik jer rumah semalam terus berusaha keras menimba air keluar dari tandas yang tersumbat.Cek punya cek sumenyer sebab aliran air dari sinki punya pasal.Mungkin sebab banyak sangat bahan terlarang kat dalam 2 kot..hehe..Cuba juga try pakai pelocok yang dibeli kat kedai ane kat bawah 2(harga RM4.90 ok) tapi xjalan juga..Korek pakai paip ape sume pun tetap xblh juga.Nak basuh pinggan pun susah..huhu...Nasib baik la isteri teman 2 penyabar skit(baru jer kawin..hihi..)..Apelagi,pagi2 masuk jer ofis terus cari info macam mana nak nak settlekan problem 2..ada yg bagi petua..

  1. Garam Kasar :Garam mampu bertindak sebagai pelarut untuk melarutkan segala sisa kotoran yang mengganggu dan menyekat aliran air di dalam saluran paip.Campurkan garam dengan air panas yg mendidih dan terus curah kedalam lubang saluran.
  2. Cegah sebelum terjadi. Untuk mengelakkan saluran paip sinki daripada tersumbat oleh sisa2 lemak (grease) curahkan seperiuk/secerek air mendidih ke dalan sinki sekurang2nya sebulan sekali. Amalkan supaya tak perlu panggil plumber dan kena ketuk/ sembelih.(memang pun)..hahaha...
  3. Indah Water konsortium pulak menyarankan agar menggunakan campuran Clorox dan air panas kedalam saluran(ni pun aku nak try juga blik ni).
  4. x pun beli aje satu produk berbentuk hablur garam di hardware..saya tak pasti apa nama betul benda tu..sbb mmg takde label..packaging dalam bekas mcm kapur sirih tu. saya rasa benda tu bukan asid..tapi alkali. fungsinya utk 'makan' sisa2 yg buat sinki atau saluran paip tersumbat..cara guna senang aje...tuang benda alah tu dalam lubang yg tersumbat dah curah air mendidih..mmg cepat & pantas..
  5. Soda bikarbonat pun boleh juga kalau nak cuba..hehe..
  6. Mr.muscle liquid
  7. Drano max clog remover
  8. Cosway Clog remover (cara untuk menggunakan bahan no 6,7 dan 8 2 ialah dengan menuangkannya kedalam saluran yg tersumbat but make sure buang dulu air dalam saliran 2.biarkan dalam 20 ke 30 minit lepas 2 tuangkan air panas ke dalam saluran paip 2.Insyallah berhasil(kata mereka la)hahaha..)
So balik ni saya nak try Cosway clog remover dengan garam kasar dulu...moga-moga menjadi la hendaknya.Kalau x mmg pakat2 kena sembelih la dgn plumber lepas 2..haha..

7 comments:

  1. mane nak cari clog removal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari kat cosway... dah try tapi still x jalan... sinki makin tersumbat... huhuhu

      Delete
  2. betul...sy pon da try clog removal... dah 3 kali...still x jalan... hampeh

    ReplyDelete
  3. clog remover jalan elok tapi kene biar dalam 2-3 jam lps tu bru gune blik sinki tu

    ReplyDelete
  4. I dah guna clog remover cosway tu... x jalan pun....

    Garam n air panas pun dh guna....pun x jln...huhuhuhuhuhu



    Sedeh...

    ReplyDelete
  5. 1.guna pelocok
    2. Baking soda bubuh byk2 pd tmpt sumbat
    3. Taruk cuka makan byk2 atas baking soda
    4. Secerek air panas atas cuka tadi

    Insyaa Allah settle.

    ReplyDelete